About Picture

Please translate in en_us: A képekről

Többször kérdezték már tőlem, hogy ezek a képek az én fotóim e? Természetesen igen, ezek a képek a saját fotóim, én készítem őket a gomb megnyomásától a nyomtatásig. Tehát nem egy stock fotó oldalról letöltött kép, amit aztán hangzatos megnevezéssel olcsón árulnak az interneten. A fotókat  azután, mérettől függően, műtárggyá teszem, ami annyit jelent, hogy a képeket nem csak a monitorra készítem, hanem valódi falra akasztható formában jelenítem meg, és végül ezeket a képeket szignálom és sorszámozom. “eredetivé teszem” Hogy érzékeltessem a különbséget: az interneten ma rengeteg fotót és fotóst találni, szép képek, sok like, több száz követő.  Mégis amikor elmegyek egy művészeti vásárra a képeimmel, meglepődve tapasztalom, hogy bizony nagyon kicsi a fotós szekció, sőt adott esetben én voltam ott egyedül fotós. Én valódivá tudom tenni a képeimet, nem csak a monitorra dolgozom. Igen ehhez szakértelem, tudás és bizony sok munkaóra is kell. Sajnos vagy sem, mindenki döntse el, egy nagy méretű fotó elkészítéséhez szaktudás kell. Nem elég a gomb nyomogatása, vagy a képszerkesztő program csúszkáinak húzogatása, mert  nagy méretben, a hibák is nagyobbnak látszanak. Azt a kérdést is többször feltették már nekem, hogy miképpen választom ki a témát? Ilyenkor elmondom, hogy általában előre megtervezem a fejemben a képet. Ha van lehetőségem, többször is visszamegyek az adott helyre, hogy a lehető legpontosabban tudjam megkomponálni a fotót. A képeken megjelenő témák változatosak, a galériában bárki találhat ízlésének, stílusának megfelelőt. Szeretem a részleteket és a különleges nézőpontokat, képeim stílusát is főleg ez a két tényező alakítja, de erről bővebben is írok a művészi hitvallás című fejezetben.

KIKNEK AJÁNLOM A KÉPEIMET?

Képeimet elsősorban azoknak ajánlom akiknek fontos a stílus, az egyediség. Akik megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy műtárgyakkal díszítsék az otthonukat, de nyitott személyiségüknek köszönhetően, a műtárgy alatt nem csak a festményt értik. Mire is gondolok? A világhírű ruhatervező Giorgio Armani egyik lakását is fotók díszítik, és róla nem mondhatjuk, hogy nincs stílusa. Képeim megvásárlásához azonban nem feltétlenül kell Giorgio Armani bankszámlájával rendelkezni. Ajánlom őket gyűjtőknek is, akik most szeretnék megalapozni kortárs fotógyűjteményüket. Lakásokba elsősorban a limitált vagy a galéria méretű képeket ajánlom. A limitált képek befektetésként is remek lehetőséget nyújtanak, ha valaki többre vágyik a hétköznapinál.

A művészetben használt zsargon sokak számára nem érthető, ezért most  dőljön hátra és elmesélem mit érdemes tudni ezekről. Mi a különbség az  eredeti a másolat, a limitált kiadás, a nyitott kiadás között.

MITŐL EREDETI EGY KÉP?

AZ EREDETI MŰALKOTÁST A SZERZŐ SAJÁT KEZŰLEG KÉSZÍTI, ILLETVE FOTÓ ESETÉBEN Ő FELÜGYELI ÉS ELLENŐRZI ÉS FOLYAMATOSAN JELEN VAN, HOGY A PRINT  PONTOSAN OLYAN LEGYEN AMILYENNEK SZERETNÉ.

Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy amikor a fotók előhívásra  (ez a régi technológia), vagy nyomtatásra kerülnek akkor a művész is ott van és figyeli, hogy megfelel e a kép az ő elképzelésének. Ha minden rendben van akkor az eredeti képet aláírja illetve ha limitált kiadásról van szó akkor a sorszámot is ráírja (01/25 formátumban). A limitáció, korlátozást jelent. Ebben az esetben összesen 25 darab eredeti képet készít a művész, nem többet, ezt nevezzük zárt sorozatnak (limited edition). A nyitott sorozat (open edition) esetében a művész nem határozza meg előre, hogy hány darabot ad ki a képből. Általában a nyitott sorozatok más méretben készülnek mint a limitált képek, de sajátkezű aláírást ugyanúgy tartalmazniuk kell. Fontos megjegyeznem, hogy csak a művész kiváltsága, hogy limitálja a képeit, hiszen ő az a ki ellenőrizni tudja, hogy a képek valóban olyanok, mint amilyennek ő szeretné. Ezért egy már nem élő művész alkotásainak újabb kiadása, újrainduló limitálással, az eredetiséget bizony megkérdőjelezi.

  Azért, hogy a képek összehasonlíthatóak legyenek egymással, a művész készít egy művészi nyomatot (art proof)  és ezt használja viszonyítási alapként, hogy a később kiadásra kerülő képek is pontosan megegyezzenek egymással. Mint látható ez igen aprólékos és pontos munkát igényel, és nem kevés időt. Ezért az eredeti nyomat ára nem csak egy szép képet, de a szakértelmet és a befektetett munkát is tükrözi, valamint műtárgynak minősül, tehát nem olcsó.

Az eredeti nyomat egyéb formátumait nevezzük másolatnak. Tehát ha a sokszorosításnál,  nincs jelen a művész, vagy nem ellenőrzi azt, vagy nem a művész készíti a nyomatot, esetleg meghalt. Ilyenkor már csak a nyomda, galéria, vagy a kereskedő kiadásai lehetnek ezek a képek. Persze feltételezve, hogy egyáltalán rendelkezik azok jogaival. Ha nem, akkor egyszerűen lopásról és átverésről beszélhetünk csak.

A jogszerű másolat lehet poszteren, pólón, bögrén, hűtőmágnesen stb. megjelenő kép. Minden esetben hasonló az eredetihez, de sajátkezű aláírást, limitszámot soha nem tartalmaz, illetve az art proof-fal összevetve, némileg eltérhet attól. Tulajdonképpen egy tömegcikkről van itt szó, amely készülhet bármennyi darabban, ennek megfelelően lényegesen olcsóbb, így sokak számára elérhető, gondoljunk csak a kávésbögrén megjelenő Gustav Klimt Csók című képére. Példaként a híres magyar származású fotóművész André Kertész egyik eredeti képe 250 000 angol fontért kelt el a Christies árverésén, ugyanakkor ennek a képnek a másolatát 4 000 angol fontért adták el. A különbség hatvankétszeres!

MI AZ A GICLÉE PRINT?

Ez egy magas minőségű, művészi nyomat. Giclée, vagy másnéven tintasugaras típusú nyomtatással, közvetlenül a különleges hordozóra visszük fel a képet, nagy felbontással, kiemelkedő színpontossággal, prémium minőségben. A papír amire dolgozunk speciális, úgynevezett gyantabevonatos réteggel van ellátva, így a lehető legélethűbben adja vissza a képet.

MIÉRT DOLGOZUNK PROFI KÉPKERETEZŐVEL?

Sok lakberendezési, és barkács oldalon látni tanácsokat, hogyan készítsünk magunknak képkeretet. Én azonban nem hiszem, hogy egy igazán drága és értékes kép esetében ez a csináld magad megoldás helyén való. Profikra kell bízni a keretezést, hogy a vásárló teljesen elégedett legyen.


MIT BIZTOSÍT A PROFI KERETEZŐ ÉS  A MINŐSÉGI ANYAG?

A előbb említett önkéntes tanácsadók nem ismertetik a „csináld magad” keretezés  árnyoldalait. A kép a keretezés során sérülhet, megkarcolódhat, ha a képkeret anyaga nem megfelelően van kezelve, akkor idővel eldeformálódhat, esetleg a rossz minőségű faanyag  nem bírja el a készre szerelt kép súlyát, és  leeshet, összetörhet, tönkremehet  a féltett kép. A nem megfelelő segédanyagok, például a  ragasztó, a hátlap, a paszpartu az idő folyamán a kép anyagával kémiai reakcióba léphet, és azon elváltozást okoz. A profi szakember viszont tisztában van azzal, hogy milyen anyagokra van szükség. Az sem mellékes hogy az általad választott kép hogyan fog megjelenni  a falon. Minőségi terméket el tudsz képzelni egy házilag barkácsolt keretben? Na ugye.


A kép hátulja

A kép hátulja

A mi partnerünk garantáltan a legjobb gyártóktól származó képkereteket használja. Ezek ugyanis trópusi fából készülnek, és gondosan szárítják őket,  hogy később se vetemedjenek el.

A kép hordozóra rögzítésénél is  speciális savmentes ragasztót alkalmazunk, hogy az később se  okozzon elváltozást a fotópapír anyagában.

A képhez olyan prémium minőségű savmentes fotópapírt használunk, amely általános beltéri használat mellett (például egy otthon nappalijában) is hosszú ideig, fakulás nélkül, megőrzi eredeti színeit.


MI AZ A PASZPARTU, ÉS MIÉRT VAN RÁ SZÜKSÉGÜNK?

 Ez nem más mint a képet körülvevő szegély, amely a keret és a kép között helyezkedik el.  Azért használjuk, hogy általa a kép, és a keret színei még jobban harmonizáljanak egymással, kiemelve  annak szépségét. Különböző anyagból készülhet (pl. karton, bársony, selyem), és az anyag megválasztásával is fokozható a kép esztétikai hatása. Az esztétikai jelentőségen túl egy nagyon fontos funkciót is ellát a paszpartu, nem engedi, hogy az üveg teljesen ráfeküdjön a képre, így az nem tud odatapadni, tehát ha az üveg cserére kerül,  akkor is megmarad a kép eredeti állapota.

paszpartou

paszpartu